×

زندگینامه سویچیرو هوندا بنیانگذار شرکت هوندا موتور

photo نقی پناهنده ۲۱:۳۶:۲۴ | ۱ مهر ۱۳۹۸
از4 رای5
زندگینامه سویچیرو هوندا بنیانگذار شرکت هوندا موتور

سویچیرو هوندا در 17 نوامبر 1906 در یکی از روستاهای  استان شیزووکا به عنوان پسر ارشد جیحی هوندا و همسرش میکا به دنیا آمد. در سال 1913 هوندا وارد دبستان شد. پدرش جیحی هوندا آهنگر محلی بود اما در هنگام نیاز، کارهای دیگری حتی دندانپزشکی هم انجام می داد و هوندا دوران کودکی خود را برای کمک به پدرش در زمینه کار تعمیر دوچرخه گذراند. در آن زمان مادر او ، میکا ، بافنده بود. در سال 1914 ، او برای اولین بار یک اتومبیل را از نزدیک دید. او درباره ی آن اتفاق همیشه می گفت که هرگز آن لحظه و دویدن های پشت آن ماشین را فراموش نمی کنم. پسر کوچک با شنیدن صدای غرش، ابتدا شگفت‌زده و سپس هیجان‌زده و در نهایت شیفته شد. بعدها او آن لحظه را به عنوان یک تجربه تغییر زندگی توصیف می‌کرد. او بعدا گفت: " وقتی ماشین نزدیک‌تر شد، او شروع به لرزیدن کرد و وقتی ماشین گذشت و ابری از گرد و غبار او را فرا گرفت، چیزی در درونش به وجود آمد. و هنگامی که از کنار من می‌گذشت، بی آن که فکر کنم چرا، خودم را در حال تعقیب آن در جاده یافتم، تا آنجا که می‌توانستم دویدم. "  
او هیچ فرصتی برای رسیدن به آن ماشین نداشت و این تجربه به سمبل زندگی او تبدیل شد. او همیشه در حال تعقیب چیزی بود که فراتر از دسترسش بود. روحیه ماجراجویی سویچیرو هوندا و عزم وی برای کشف فناوری های جدید ریشه در دوران کودکی او داشت. خانواده اش ثروتمند نبودند ، اما جیحی هوندا اخلاق کار سخت و عشق به کارهای مکانیکی را در فرزندان خود القا کرده بود. سویچیرو خیلی زود یاد گرفت که چگونه تیغه ماشین آلات مزرعه را ببندد و چگونه اسباب بازی های خودش را بسازد. او مجذوب سر و صدای موتور کوچکی بود که یک کارخانه برنج در نزدیکی خانه شان از آن نیرو می گرفت و همیشه به پدربزرگش می گفت که او را برای تماشای آن به کارخانه ببرد. در مدرسه به او لقب "دماغ سیاه" داده بودند چون همیشه به دلیل کمک به پدرش صورتش سیاه می شد. داستان های بیشماری از نبوغ فنی هوندا در دوران کودکی وجود دارد ، از جمله استفاده وی از لاستیک پدال دوچرخه برای جعل مهر خانواده اش بر روی گزارش های مدرسه که نمره اش کمتر از حد انتظار میشد.  
پدرش یک مغازه دوچرخه فروشی  افتتاح کرد و دوچرخه هایی که آنها می فروختند به هوندا کمک کرد تا مهارت های مهندسی خود را تسریع کند. رؤیای آن ماشین در جاده، او را مانند آهنربا به سمت هر مکانیکی جلب کرد. درست قبل از ترک دبیرستان ، سویچیرو هوندا تبلیغی را برای "ساخت و تعمیر اتومبیل ، موتور سیکلت و موتورهای بنزینی" توسط یک شرکت به نام "Art Shokai" در مجله ای به نام "Bicycle World" مشاهده کرد. در ساعت 15 ، بدون هیچ گونه آموزش رسمی ، هوندا برای جستجوی کار وارد توکیو شد. در سال 1922 ، او هنرآموزی را در "Art Shokai" به دست آورد.  
هوندا کارهای هنری خود را در "Art Shokai" شروع کرد و به تدریج به مکانیک قابل اعتمادی تبدیل شد. یوزو ساکاکیبارا ، مالک آن شرکت ، متوجه توانایی این جوان شد و نه تنها به او یاد داد که چگونه تعمیرات مکانیکی انجام دهد ، بلکه نحوه برخورد با مشتریان و اهمیت این توانایی ها را درآینده نیز به او یادآور شد. ساکاکیبارا همچنین علاقه هوندا به دنیای ورزش حرکتی را تشویق کرد. در سال 1923 ، مالک این شرکت با کمک برادر کوچکترش شینیچی ، هوندا ، و چند دانش آموز دیگر ، ساخت اتومبیل های مسابقه ای را تحت رهبری ساکاکیبارا آغاز کرد. اولین مدل آنها "Art Daimler" بود که مجهز به موتور دست دوم دایملر بود. سپس آنها ماشینی که در آن از موتور هواپیما استفاده شده بود را ساختند ( این ماشین هم اکنون نیز در موزه شرکت هوندا نگهداری می شود). ساخت قطعات برای این هیولا تجربه ای ارزشمند را به هوندا بخشیده است. در 23 نوامبر 1924 ، این ماشین در اولین مسابقه خود در پنجمین مسابقه اتومبیلرانی ژاپن با اختلاف حیرت انگیزی پیروز شد، با شینیچی ساکاکیبارا به عنوان راننده و سویچیرو هوندا 17 ساله به عنوان مهندس همراه. با این پیروزی او نظر شرکتهای مرسدس، لینکلن و دایملر را به خودش جلب کرد و همین موضوع باعث خودباوری بیشتر هوندا شد.  
در سن 20 سالگی ، هوندا برای خدمت سربازی فراخوانده شد، اما چون کور رنگی داشت،ازگذراندن خدمت سربازی معاف شد.   
در آوریل سال 1928 ، هوندا کارآموزی خود را به پایان رساند و شعبه ای از "Art Shokai" را در هماتسو افتتاح کرد، تنها کارآموز ساکاکیبارا است که به این درجه از استقلال اعطا شد.   
 هوندا هرگز به دنبال تسلط فقط بر بازار میهن خود نبود. در زمانی که ناسیونالیسم ژاپن در اوج خود قرار داشت، وی از دیدگاه گسترده تری می دید. او گفت: "من می دانستم كه اگر بتوانم در بازار جهانی موفق شوم ، پس از آن به طور خودکار این كار صورت می گیرد كه ما در بازار ژاپن پیشرو باشیم.       


تاسیس شرکت هوندا موتور:  
هوندا سالها شرکتها و موسساتی را تاسیس کرد که بعضی از آنها با مشکلاتی روبرو شدند و بعضی هم نتایجی داشتند. هوندا پس از فروش مشاغل خود به شرکت تویوتا موتور در سال 1945 ، مؤسسه تحقیقات فنی هوندا را تأسیس کرد ، که در سال 1948 بعنوان شرکت هوندا موتور نامیده شد. او در این شرکت جدید خود تمام تجربیات گذشته خود را برای ساخت موتور و ماشین بکار برد. در سال 1948 ، هوندا با تكو فوجيساوا شانس ملاقات داشت. این دو مرد دریافتند که آنها علاقه ای به سرمایه گذاری بلند مدت دارند و شروع به همکاری با هم کردند. فوجیسوا سرمایه گذاری کرد و مسئولیت های بازاریابی را به عهده گرفت ، و هوندا همچنان به کار خود در سمت فن آوری کارها ادامه داد. اولین ثمره مشارکت آنها یک موتور سیکلت دوقلو 98 سی سی بود ، که به طور مناسب با نام "رویا (dream)" نامگذاری شد. در سالهای بعد ، شرکت هوندا موتور چندین بار به سقوط مالی نزدیک شد ، زیرا هوندا و فوجیوا می دانستند گسترش تنها با خطر امکان پذیر است، ولی در طی این این مواقع سخت هرگز هوندا دلسرد نشد.  
مسابقات:  
هوندا بیشتر تحقیقات بازار را برای محصولات خود انجام داد، به مسابقات مختلفی در جهان سفر کرد و موتور سیکلت های مسابقه را بررسی کرد. هنگامی که یک معیار با یک محصول رقابتی مشخص شد، هوندا این اطلاعات را به خانه می‌برد و تلاش می‌کرد تا از آن پیشی بگیرد. نگرش او موتور سیکلت های هوندا را از یک مسابقه ناامیدکننده در اولین مسابقه بین المللی خودشان در سال 1954 ، به جایزه تیم سازنده در Isle of Man TT در سال 1959 ، سال اول هوندا در آن مسابقه بدست آورد تبدیل کرد. دو سال بعد آنها دوباره Isle of Man TT را بردند. موفقیت های شرکت هوندا در مسابقات منجر به فروش موفقیت آمیز شد. در سال 1959 ، شرکت هوندا صدر جدول فروش موتور سیکلت ژاپن با 285،000 واحد بود و دو سال بعد ، هوندا با نرخ 100000 واحد فروش در ماه رسید. در اوایل دهه ۱۹۶۰، هوندا در سری مسابقات فرمول ۱ (Formula ۱) شروع به مسابقه دادن کرد. تا سال 1965 ، هوندا به مقام اول در جایزه بزرگ مکزیک و چندین پیروزی در فرمول 2 در سال بعد دست یافت. تلاش های شرکت هوندا برای ساخت موتورهای جدید با مشکلاتی از قبیل مهندسی و سنگین بودن موتورها همراه بود که به شکست هایی تا اوایل دهه 90 انجامید ولی هوندا از سال 1992 تصمیم گرفت که حضورش در مسابقات را پررنگ تر کند و حتی رئیس جمهمور ژاپن در این رابطه گفته بود که مسابقه در خون ما ژاپنی هاست.  
بازاریابی در ایالات متحده:  
هنگامی که هوندا تصمیم گرفت صادرات محصولات خود را آغاز کند ، ایالات متحده به عنوان اولین بازار هدف خود انتخاب شد. بیشتر شرکت های ژاپنی ابتدا صادرات به جنوب شرقی آسیا و سپس اروپا متمرکز کرده و تا زمانی که در این مناطق به خوبی مستقر نمی شدند ، از ایالات متحده دوری می کردند. فوجیزاوا توضیح داد كه هوندا همیشه اول از همه با سخت ترین چالش ها روبرو بوده است. هنگامی که هوندا برای اولین بار موتور سیکلت خود را در سال 1959 وارد ایالات متحده کرد، دولت ژاپن با محدود کردن میزان سرمایه گذاری که می تواند در خارج از کشور شود، دخالت کرد. سوچییرو هوندا معتقد بود که محصولات وی از بهترین کیفیت برخوردار است، اما موتور سیکلت های آنها در آمریکا با مشکلات عدیده ای مواجه شدند که باعث سرخوردگی مردم آمریکا نسبت به این برند شد و هوندا پس از شوکه شدن نسبت به مشکلات بوجود آمده برای موتورهایش تصمیم به بازگرداندن آنها به ژاپن گرفت. وی با استفاده از صندوق های سرمایه گذاری که دولت ژاپن اجازه دادن به وی برای استفاده در بازار ایالات متحده امتناع کرده بود، موتورسیکلت های جدید را برای پاسخگویی به خواسته های مصرف کنندگان آمریکایی که استفاده از موتورها برای مسافتهای طولانی تر و سرعت بالاتر بود استفاده کرد و با مهندسی دوباره موتورهایش آنها را به بازار آمریکا بازگرداند و همین باعث شد تا در سال 1963 ، هوندا موتور سیکلت پرفروش در ایالات متحده شد.   


راه و روش هوندا:  
هوندا روشهای معمول مدیریت ژاپنی را رد کرد و "راه هوندا" را ارتقا داد ، که بر ابتکار شخصی تأکید می کرد و به روابط نزدیک کارگران و مدیریت بستگی داشت. او دائماً از کارمندان خود نظرخواهی می کرد و به عقاید آنها گوش می داد. این آزادی ابراز عقیده آشکارا باعث موفقیت شرکت هوندا موتور شد. هوندا شخصاً مدلهای جدید موتور سیکلت و اتومبیل را تا مدت کوتاهی و تا قبل از بازنشستگی به عنوان رئیس شرکت در سال 1973 آزمایش می کرد.  
در اوایل دهه 1960 ، هوندا تصمیم گرفت تولید خودرو را آغاز کند. وزارت تجارت و صنعت بین المللی ژاپن تصمیم گرفته بود با ادغام ده تولیدكننده خودرو در ژاپن به دو شركت اصلی (نیسان و تویوتا) و یك تولید كننده كوچك دیگر در صنعت خودرو محدود كند. هوندا به طرز جسورانه ای اتومبیل S360 را در سال 1963 معرفی کرد و تا اوایل دهه 1980 به سومین خودروساز بزرگ ژاپنی تبدیل شد.  
سالهای آخر:  
هوندا تا زمان بازنشستگی در سال 1973 به عنوان رئیس شرکت باقی ماند، بعدا به عنوان مدیر منصوب شد و در سال 1983 به عنوان "مشاور عالی" منصوب شد. در سال 1980 به وی لقب هنری فورد ژاپنی داده بودند. در دوران بازنشستگی ، هوندا خود را با کارهایی که با بنیاد هوندا انجام می داد ، مشغول می کرد. او و فوجیزاوا پیمانی را وضع كردند كه هرگز فرزندان خود را مجبور به پیوستن به شركت خودشان نكنند. فرزند وی ، هیروتشی هوندا ، بنیانگذار و مدیرعامل سابق Mugen Motorsports بود ، شرکتی که موتورسیکلت ها و اتومبیل های هوندا را تنظیم کرده و همچنین وسیله نقلیه اصلی مسابقه ای را ایجاد کرده است.   
سویچیرو هوندا در روز ۵ اوت ۱۹۹۱ براثر نارسایی کبد درگذشت.  


جملات ماندگار از سویچیرو هوندا:  
موفقیت 99 درصد شکست است.  
از شکست نترسید، اما از انجام ندادن اقدام‌های لازم برای موفقیت بترسید.  
انسان حق شکست دارد ، اما شکست با وظیفه تأمل در شکست همراه است.
پیشرفت متناسب با میزان تأمل و خودآزمایی است.  
اگر به چیزی اعتقاد شدید داشته باشید ، قدرت را در خود می یابید و می توانید خودتان را بدست آورید. 
اگر تنها کسانی را که درک می‌کنید استخدام کنید، شرکت هرگز از شما بهتر نخواهد شد. همیشه به خاطر داشته باشید که اغلب افراد برجسته را در میان کسانی پیدا می‌کنید که به طور خاص دوست ندارید.

منبع


0 دیدگاه
کسب درامد
انتشار مطالب سایت با ذکر منبع باعث افتخار ماست.
طراحی و اجرا وبایل +
Some text some message..