×

اطلاعات مورد نیاز برای کاشت برنج (قسمت اول)

photo نقی پناهنده ۲۳:۳۱:۰۴ | ۱۴ شهریور ۱۳۹۸
از2 رای5
اطلاعات مورد نیاز برای کاشت برنج (قسمت اول)

برنج به طور معمول به عنوان یک گیاه سالانه رشد می کند، اما در مناطق گرمسیری ، گیاهان برنج می توانند به صورت چند ساله زنده بمانند و تا 30 سال می توانند یک محصول راتونی تولید کنند. 
بسته به نوع و حاصلخیزی خاک گیاه برنج می تواند از 100 تا 180 سانتی متر رشد کند. طول برگ برنج بین 50 تا 100 سانتی متر و عرض آن کمتر از 2.5 سانتی متر است. گل های بسیار اندکی دارد و گرده افشان است. 
کشاورزی برنج برای کشورها و مناطقی که هزینه کار کم و بارندگی زیاد دارند مناسب است. زیرا ، تولید برنج به آب کافی احتیاج دارد و کار زیادی دارد. اگرچه برنج تقریباً در هر نقطه (حتی در منطقه کوهستانی یا تپه شیب دار) با استفاده از سیستم کنترل تراس آب قابل رشد است. 
برنج محبوب ترین غذای اصلی است و از جهات مختلفی استفاده می شود. مقدار عمده ساقه و برگ برنج برای مقاصد دیگری غیر از مصرف انسان ( دام و... ) مورد استفاده قرار می گیرد. اما برنج مهمترین دانه با توجه به تغذیه انسان و دریافت کالری است. برنج بیش از یک پنجم کالری مصرفی در سراسر جهان توسط انسان را تأمین می کند. 


برنج چگونه رشد می کند 

پرورش برنج بسیار آسان و ساده است و  حتی اگر مبتدی باشید می توانید شروع به رشد برنج کنید. بسته به در دسترس بودن آب ، برنج را می توان در انواع خاک و محیط مختلف کشت کرد. در اینجا ما همه چیز در مورد برنج را از کاشت ، مراقبت تا برداشت توصیف می کنیم. 


یک مکان مناسب را انتخاب کنید 

اول از همه ، شما باید یک مکان بسیار مناسب برای کشاورزی برنج انتخاب کنید. گیاهان برنج تطبیق پذیری بالایی دارند و می توان آنها را در طیف گسترده ای از انواع خاک با نفوذپذیری کم و pH متفاوت از 5.0 تا 9.5 رشد داد. گیاهان برنج به آفتاب کامل احتیاج دارند ، بنابراین زمین منتخب باید به آفتاب کامل دسترسی داشته باشد. 
بسته به در دسترس بودن آب ، برنج را می توان در بسیاری از محیط های مختلف پرورش داد. برنج به دو روش آبیاری و بارانی قابل رشد هست و همچنین می تواند از طغیان زنده بماند. با این حال ، محیط های مناسب برای رشد برنج عبارتند از: 

  • مناطق ساحلی ( جلگه ای ) 
  • در زمین های غرق آبی ( در آب عمیق به صورت شناور کشت می شود ) 
  • دشت، به وسیله آبیاری ( برنج در هر دو فصل پربارش و کم بارش رشد می کند ) 
  • دشت، دیم ( از طریق آب باران رشد می کند ولی در جایی که بارش باران بسیار کم نباشد ) 
  • در ارتفاعات ( مناطق مرتفع از قبیل تپه ها - شیب کوه ها و... ) 

آماده سازی زمین

 
کشت برنج در طیف گسترده ای از انواع خاک امکان پذیر است. نوع خاک هر چه باشد ، باید آن را برای رشد برنج کاملاً آماده کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که خاک در بهترین شرایط جسمی برای رشد محصول و سطح خاک در سطح خوبی قرار دارد. آماده سازی زمین شامل شخم زدن سطحی و سپس عمیق و نرم کردن زمین با آب و سپس هم سطح کردن زمین برای کشت است. شخم زدن زمین به کنترل علفهای هرز کمک می کند ، و همچنین اجازه می دهد تا بذرها در عمق مناسب کاشته شوند.  
سیستم های نیمه خشک ، خشک و مرطوب به طور کلی در کشاورزی برنج دنبال می شوند. سیستم های خشک و نیمه خشک کشاورزی برنج به باران بستگی دارد و به طور کلی از امکانات آبیاری تکمیلی برخوردار نیستند. از طرف دیگر در سیستم کشاورزی برنج مرطوب ، محصول برنج با تأمین آب مطمئن و فراوان چه در اثر باران و چه با آبیاری پرورش می یابد. ما در مورد همه این سیستم ها در زیر توضیح می دهیم. 
سیستم خشک و نیمه خشک: برای پرورش برنج در این سیستم ، شما باید با انجام چندین مرتبه شخم سطحی و عمیق ، زمینه را آماده کنید. در حین شخم زدن ها، مقدار زیادی مواد آلی را درون آن خاک اضافه کنید. شما باید حداقل 2-4 هفته قبل از کاشت، مواد آلی را درون خاک اضافه کنید. 
سیستم مرطوب: در سیستم مرطوب ، مزرعه را به طور کامل شخم بزنید و با 3-5 سانتی متر آب ایستاده در مزرعه گودال کنید. عمق ایده آل استخر در خاک های رس ، خاک لومی خاک رس حدود 10 سانتی متر است. سطح زمین را کاملا مسطح نگه دارید انجام این کار برای تسهیل توزیع یکنواخت آب و کودها مهم است. 
برای تولید تجاری برنج، برای داشتن حداکثر عملکرد نیز باید مقداری کود شیمیایی استفاده کنید. اگرچه مقدار دقیق کودها می تواند از مکانی به مکان دیگر متغیر باشد. به طور متوسط ، شما باید حدود 50 کیلوگرم نیتروژن ، 12 کیلوگرم فسفر و 12 کیلوگرم پتاس مصرف کنید. قبل از اعمال کودهای شیمیایی در آن ، آزمایش خاک انجام دهید. و در صورت امکان برای داشتن توصیه های مناسب با یک متخصص کشاورزی در منطقه خود مشورت کنید. 


الزامات اقلیمی برای کشاورزی برنج 


گیاه برنج را می توان در طیف گسترده ای از شرایط آب و هوایی پرورش داد. همچنین می توان آنها را در شرایط متنوع و مرتفع از سطح زمین کشت کرد ، و می توان آنها را تا 3000 متر از سطح دریا کشت کرد. در حقیقت شرایط آب و هوایی نسبتاً گرم و مرطوب برای کشاورزی برنج مناسب است. برنج به بهترین وجه در مناطقی که منبع آب فراوان ، آفتاب طولانی مدت و شرایط رطوبت زیاد در دسترس است رشد می کند. درجه حرارت بین 16 تا 30 درجه سانتیگراد برای کشاورزی برنج بهترین دما است. 


بهترین زمان برای کشت برنج 


برنج را می توان در هر زمان از سال کشت کرد. بذر جوانه می زند و گیاهان نیز رشد می کنند تا زمانی که دمای آن بین 16 تا 30 درجه سانتیگراد باشد (گرچه گیاهان می توانند تا 40 درجه سانتیگراد زنده بمانند). 


انواع گونه های مختلف برنج 


انواع مختلفی(در واقع انواع بسیار زیادی)از ارقام برنج در سراسر جهان وجود دارد. انواع برنج بسته به ترجیحات آشپزی ، خصوصیات و همچنین در منطقه متفاوت به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. بسته به منطقه ، صدها یا هزاران یا حتی تعداد بیشتری از انواع برنج در دسترس هستند و انواع جدیدی به طور مداوم در حال توسعه هستند. 
در مورد انواع برنج منطقه ای ، انواع بیشماری برنج در دسترس است. هر یک از این گونه ها در منطقه خاص یافت می شوند و شما می توانید بسته به منطقه خودتان یا به علاقه خودتان آن گونه دلخواه برنجتان را انتخاب کنید. 
در مورد ترجیحات آشپزی ، انواع برنج به طور کلی به عنوان دانه های بلند ، متوسط و کوتاه طبقه بندی می شوند. برنج دانه بلند بعد از پختن دست نخورده باقی می ماند. برنج دانه متوسط چسبناک تر می شود و به طور کلی برای غذاهای شیرین استفاده می شود. و برنج دانه کوتاه اغلب برای پودینگ برنج استفاده می شود. و در بین این 3 گونه ارقام مختلف در سراسر جهان وجود دارد. بسیاری از انواع مختلف برنج بسته به ویژگی یا رنگ موجود است. انواع برنج قهوه ای ، سفید ، قرمز ، سیاه و بنفش موجود است. انواع مختلف برنج بهبود یافته یا ترکیبی مختلف نیز موجود است. این گونه های بهبود یافته بسیار مولد بوده و بیشتر از انواع سنتی عملکرد دارند. با این حال شما در ابتدا باید هدفتان از تولید برنج را مشخص کنید تا بتوانید بهترین نوع راانتخاب کرده واستفاده کنید. ولی در حالت کلی بهترین نوع برنج آن نوعی است که در محله شما کشت می شود چون به آب و هوای آن منطقه و انواع بیماری ها مقاوم شده است. 
 

برچسب ها: کشاورزی برنج

0 دیدگاه
کسب درامد
انتشار مطالب سایت با ذکر منبع باعث افتخار ماست.
طراحی و اجرا وبایل +
Some text some message..