×

اطلاعات مورد نیاز برای پرورش بز (قسمت دوم)

photo فتحعلی پناهنده ۱۵:۲۸:۳۴ | ۱۸ شهریور ۱۳۹۸
از1 رای5
اطلاعات مورد نیاز برای پرورش بز (قسمت دوم)

انواع مکان نگهداری بز (طویله): 
شما می توانید با استفاده از طرح های مختلف خانه بز خود را بسازید. و طراحی مسکن خاص برای اهداف خاص تولید مناسب است. دو نوع طریقه ساخت برای پرورش بز متداول است. 
مسکن بز از طریق زمین 
به طور کلی این نوع خانه ها بر روی زمین ساخته می شوند. این رایج ترین خانه برای بز است. می توانید کف این نوع خانه بز را با آجر و سیمان یا به سادگی با خاک بسازید. بهتر است اگر در این سیستم مسکن مقداری نی خشک (مواد خشک برای استراحت) را روی زمین پهن کنید. اما باید همیشه خانه را خشک و تمیز نگه دارید. 
مسکن بز مرتفع 
این نوع خانه ها به صورت قطبی ساخته شده اند. کف خانه از حدود 1 تا 1.5 متر از زمین ارتفاع دارد. این نوع خانه ها بز را از شرایط سخت ، آب سیل و غیره حفظ می کند.  سقف ، دیواره ها و کف در این سیستم مسکن معمولاً با بامبو یا چوب ساخته می شوند. این نوع خانه ها برای پرورش بز بسیار مناسب است ، زیرا تمیز کردن آن بسیار آسان است. و به راحتی می توانید پهن و ادرار بز را از خانه جدا کنید. بیماری ها در این سیستم مسکن نیز کمتر است. 
خانه بتونی 
این نوع خانه های بز کاملاً با بتونی ساخته شده و کمی گران است. اما خانه های بتونی مزایای بسیاری دارند. تمیز کردن خانه بسیار آسان است ، و خیالتان راحت  است که بزهای خود را از انواع شکارچیان در امان نگه دارید. می توانید خانه را بر روی زمین یا بر روی ستون های بتونی بنا کنید. هر دو نوع به راحتی حفظ می شوند. بیماری ها در این سیستم مسکن کمتر است. اما این روش بسیار گران قیمت مسکن بز است. 
فضای لازم برای بزها 
مطابق با افزایش اندازه بدن و وزن بزها به فضای بیشتری احتیاج دارند. خانه ای به مساحت 1.8 متر *1.8 متر * 2.5 متر به اندازه کافی مناسب برای مسکن 10 بز کوچک است. هر بز بالغ حدود 0.75 متر * 4.5 متر * 4.8 متر فضای مسکن نیاز دارد. هر بز نر بزرگ نیاز به فضای مسکن 2.4 متر * 1.8 متر دارد. اگر بتوانید بزهای نر، ماده و باردار را جداگانه نگه دارید ، بهتر خواهد بود. می توانید مساحت خانه بز را با توجه به تعداد بز موجود در مزرعه خود گسترش یا کاهش دهید. اما بخاطر داشته باشید که هر بز برای رشد مناسب و تولید بهتر به فضای مورد نیاز خود نیاز دارد. 
هنگام ساخت خانه برای بزهای خود ، همیشه بر راحتی بزهای خود تأکید کنید. اطمینان حاصل کنید که بزهای شما با خوشحالی در خانه خود زندگی می کنند و خانه به اندازه کافی مناسب است تا آنها را از آب و هوای نامطلوب و انواع شکارچیان دور نگه دارد. 


بیماری های بز 
بیماریهای موجود در بز به طور کلی کمتر از سایر حیوانات دامی است. اما برای پرورش تجاری بز ، باید درمورد برخی از بیماری های بز و روشهای پیشگیری از آنها آگاهی داشته باشید. اگر هر بز مزرعه شما به بیماری آلوده شود ، رشد و تولید نیز به طور جدی کاهش می یابد. بنابراین باید نسبت به انواع مختلف بیماریهای بز و روشهای پیشگیری از آنها بسیار آگاه باشید. بزها به طور کلی به بیماری های ویروسی ، انگل و بیماریهای مغذی آلوده می شوند. برخی از بیماری های بز ، علائم و اقدامات لازم برای پیشگیری از این بیماری ها در زیر توضیح داده شده است: 

  • آنتراکس 

بیماری آنتراکس در بزها به دلیل باکتری به نام "باسیلوس آنتراسیس" ایجاد می شود. این ویروس از طریق خوراک ، آب ، تنفس و زخم به بدن بز وارد می شود. و در طی 1 تا 5 روز علائم خود را نشان می دهد. بعضی اوقات بز ممکن است بدون علائم بمیرد. ممکن است خون از بینی ، دهان و مقعد بز بیرون بیاید. 
علائم: بزهای مبتلا ناگهان خوردن را متوقف می کنند. آنها دیگر جست و خیز نمی کنند. دمای بدن آنها می تواند تا 41 درجه فارنهایت باشد. آنها هنگام تنفس بسیار رنج می برند. جوانه این بیماری بز تا 40 سال زنده می ماند و می تواند انسان و حیوانات دیگر را آلوده کند. 
درمان: طبق توصیه جراح دامپزشکی از داروهای آنتی بیوتیکی مانند پنی سیلین ، آمپی سیلین ، تتراسایکلین و غیره استفاده کنید. واکسن های پیشگیرانه بیماری آنتراکس را یک باربه هر بز بزنید. 

  • ذات الریه 

التهاب ریه به عنوان ذات الریه شناخته می شود. این بیماری به دلایل مختلفی مانند باکتری ، ویروس ، انگل و غیره بروز می کند و یک بیماری کشنده است. میکروب یا انگلهای این بیماری از طریق غذا ، آب و نفس بزهای مبتلا به بیماری پخش می شوند. 
علائم: دمای بدن بزهای آسیب دیده تا 41 درجه به 45 درجه فارنهایت افزایش می یابد. آنها مرتباً نفس می کشند. از سرفه رنج می برید و از بین می رود. زبان متورم می شود و همیشه آنرا حفظ می کنند. آنها هیچ علاقه ای به مصرف غذا ندارند. بزها به تدریج بسیار بیمار می شوند و دوست دارند بخوابند. 
درمان: استفاده از آنتی بیوتیک گروه سولفونمید مانند سولفادیمیدین ، پنی سیلین ، تتراسایکلین ، آمپی سیلین ، تلووسین و غیره برای این بیماری بسیار مؤثر است. طبق پیشنهاد دامپزشک ، داروی مناسب را انتخاب کنید. 

  • مرض پا و دهان 

بیماری پا و دهان یک بیماری کشنده واگیردار بز است. حیواناتی با سم مانند گاو ، گاومیش ، گوسفند ، بز ، خوک ، گوزن و غیره به این بیماری مبتلا می شوند. یک نوع ویروس ریز عامل این بیماری است. 
علائم: اولین علائم این بیماری تب است. تاول های موجدار مانند آب را می توان در داخل دهان ، لب ها ، زبان و وسط آن دو سوزن مشاهده کرد. این پارگی تاول هنگام خوردن غذا و محل زخم به رنگ قرمز تبدیل شده است. بزاق از دهان آنها جاری می شود. بوی بد از محل زخم پخش می شود. انواع مختلفی از حشرات در محل زخم اتفاق می افتد. 
درمان: این یکی از بیماری های کشنده بز است و درمان مناسبی ندارد. برای نگه داشتن بزهای خود از سایر بیماری ها و ویروس از داروهای آنتی بیوتیکی استفاده کنید. محل زخم بز مبتلا را با آنتی بیوتیک بشویید. واکسن پیشگیری از بیماری پا و دهان را بعد از هر 4 تا 6 ماه اعمال کنید. 

  • انتروتوكسمی 

این بیماری به دلیل سموم ناشی از باکتری های گونه های کلستریدیوم ایجاد می شود. انتروتوكسمی هنگامی كه كشاورز فقط غذای غلات را  به بز تغذیه می كند ، بز را آلوده می كند. زیرا مواد غذایی غلیظ به تولید سم و رشد سریع باکتریها کمک می کند. 
علائم: بز آسیب دیده هیجان زده می شود و می تواند ناگهان بمیرد. بدن همیشه در حال لرزش و آشفتگی است. آنها سر خود را با اشیاء جامد محکم می کنند. بزاق از دهان آنها جاری می شود. بزهای مبتلا طی 24 ساعت می میرند. 
درمان: درمان این بیماری چندان مؤثر نیست. شما می توانید گاهی اوقات با استفاده از آنتی بیوتیک پنی سیلین و تتراسایکلین سود ببرید. 

  • هجوم کرم ها: 

کرم ها انگل های بسیار مضر برای بزها هستند. بزغاله ها بیش از بزرگسالان تحت تأثیر کرمها قرار می گیرند. بزهای بالغ تحت تأثیر کرمهای گاو و بزغاله ها تحت تأثیر کرمهای پهن قرار دارند. 
علائم: شکم بز آلوده بسیار بزرگ می شود. و آنها به آرامی بسیار بیمار می شوند. رشد عمومی بدن کاهش می یابد. بعضی اوقات کرم ها با مدفوع بیرون می آیند. بزهای مبتلا اشتهای خود را از دست می دهند. 
درمان: این بیماری با استفاده از داروهای پیشگیرانه کرم برای حیوانات خانگی مانند میبندازول ، کامبندازول ، تیو فانات و غیره قابل درمان است زیرا کرم ها انگل هستند ، بنابراین بز خود از چمن و آب تازه و تمیز تغذیه کنید. 
نکاتی در مورد مصون نگه داشتن بزهای شما از بیماری ها: 

  • جایگاه، خوراک و ظرف آب آنها را به طور مرتب با میکروب کش تمیز کنید. 
  • همیشه مدفوع و ادرار بز را تمیز و تخلیه کنید . 
  • بزهای مختلف را در جایگاه جداگانه نگه دارید. 
  • همیشه با غذای مغذی بز خود را تغذیه کنید. به آنها خوراک پوسیده یا استفاده شده توسط حیوانات دیگر نکنید. 
  • هرگز بزهای خریداری شده اخیر را با بزهای مزرعه موجود خود نگه ندارید. 
  • قبل از نگه داشتن با بز مزرعه ، آنها را بررسی کنید که آیا به هر نوع بیماری بز مبتلا هستند یا نه. 
  • اگر هر بز مزرعه شما تحت تأثیر بیماری ها قرار گرفته است ، آنها را از سالم ها جدا کرده و درمان مناسب را ارائه دهید. 
  • حتما بزهایی که بر اثر بیماری می میرند را به سرعت در خاک دفن کنید. 
  • بز را به موقع واکسینه کرده و به طور مرتب برای جلوگیری از کرم به آنها دارو بدهید. 
  • دشمن اصلی بز باران و سرما است. بنابراین ، آنها باید از سرما و باران در امان باشند. 
  • و سرانجام ، همیشه از بزهای خود مواظبت کنید. با مراقبت و مدیریت صحیح ، آنها سالم و عاری از بیماری ها باقی خواهند ماند.

 

منبع


0 دیدگاه
کسب درامد
انتشار مطالب سایت با ذکر منبع باعث افتخار ماست.
طراحی و اجرا وبایل +
Some text some message..