×

اطلاعات مورد نیاز برای پرورش بز (قسمت اول)

photo فتحعلی پناهنده ۱۵:۱۶:۰۹ | ۱۸ شهریور ۱۳۹۸
از1 رای5
اطلاعات مورد نیاز برای پرورش بز (قسمت اول)

 

پرورش بز کار جدیدی نیست. پرورش بز یک تجارت سودآور است. بز از زمانهای بسیار قدیم پرورش می یافت. عموما پرورش بز به منظور برداشت شیر ، گوشت و فیبر است. در حال حاضر ، پرورش بز به یک تجارت سودآور تبدیل شده است و به دلیل ابزارهای چند منظوره ، نیاز به سرمایه گذاری بسیار کمی دارد. مشاغل پرورش بز تجاری سهم بسزایی در اقتصاد و تغذیه یک کشور دارد. بزها حیوانات چند منظوره هستند. شما می توانید محصولات زیادی از بز مانند شیر ، گوشت ، فیبر ، کود و غیره تولید کنید. با این حال ، در اینجا ما در مورد مزایای استفاده از تجارت بز و اقدامات لازم برای شروع یک تجارت سودآور توضیح می دهیم. 


انواع نژاد بز: 
نژادهای مختلف بز در سراسر جهان وجود دارد. برخی از این نژادهای بز برای تولید گوشت مناسب هستند ، برخی به عنوان بزهای لبنی محبوب هستند. برخی پوست با کیفیت بالا تولید می کنند و برخی از بزها به دلیل تولید فیبر تولید می شوند. برخی از افراد همچنین پرورش بز را به عنوان حیوانات خانگی ترجیح می دهند. بیش از 300 نژاد بز در سراسر جهان وجود دارد. این نژادهای بز از نظر اندازه ، شکل ، خصوصیات و نوع تولید آنها با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی بزها برای تولید شیر ، گوشت ، پوست و مو پرورش می یابد. برای اهداف خاص تولید ، شما باید نژادهای بز خاصی را انتخاب کنید. همه ی بزها مناسب انواع تولید نیستند. و در صورت پرورش بز تجاری ، باید بهترین نژادهای مورد نظر را برای تجارت خود انتخاب کنید. نژادهای بز با توجه به تولید آنها در گروههای مختلف طبقه بندی می شوند. 

  • نژادهای بز شیری: این نوع بز به دلیل تولید شیر معروف است. سانن، توگنبرگ، باباری، جاموناپاری و غیره از نژادهای بز بسیار شیرده هستند. برخی از بزهای لبنی نیز برای تولید گوشت مناسب هستند. 
  • نژادهای بز گوشتی: این نوع بزها به شدت تولید کننده گوشت می شوند. بعضی از بزها گوشت مرغوب و خوبی تولید می کنند. بوئر ، ماتو ، سیاه بنگال و غیره برخی از نژادهای بز بسیار تولیدکننده گوشت هستند. 
  • نژادهای چندقلوزا برای ازدیاد جمعیت: این نوع بزها تعداد بزغاله های زیادی را در هر مرحله از جفت گیری تولید می کنند. سیاه بنگال ، کاتژانگ و غیره نژادهای بز بسیار مولد هستند. 
  • نژادهای تولید کننده پوست بز: این نوع بز پوستی با کیفیت بالا تولید می کند. و پوست آنها در بازار بین المللی بسیار محبوب و ارزشمند است. سیاه بنگال ، مارادی و غیره برخی از نژادهای بز تولید کننده پوست هستند. 

تغذیه بز: 
خوراک باکیفیت برای بزها اطمینان خاطری برای شما از جانب تولید محصولات باکیفیت تر است. تأمین خوراک کافی با توجه به تقاضای بزهای شما به آنها کمک می کند تا سریعتر رشد کنند و شیر یا گوشت بیشتری تولید کنند. اگرچه بزها همیشه به جستجوی مواد غذایی ادامه می دهند. معمولاً آنها می توانند برای جستجوی مواد غذایی از منطقه خود دور شوند. این نوع عادت غذایی به آنها کمک می کند تا مطالبات غذایی را برآورده کنند. 
طبیعتا بزها حیواناتی بسیار مقاوم هستند و می تواند تغییرات آب و هوایی را به شدت تحمل کند. آنها می توانند مدت طولانی بدون آب در خشکسالی سنگین زنده بمانند. در هنگام بروز بلایای طبیعی و بحران مواد غذایی ، آنها حتی می توانند مواد غذایی کم کیفیت مصرف کنند. این نوع بقا با مواد غذایی کم کیفیت برای سایر حیوانات امکان پذیر نیست. دهان آنها در بین تمام حیوانات برای انواع  گیاهانی که می خورند بسیار قوی است. با دهان قوی خود می توانند هر نوع علف ، انواع مختلف برگ ، شاخه درختان و غیره را بخورند. 
بز خیلی سریع نسبت به حیوانات دیگر غذا را به گوشت یا شیر با کیفیت تبدیل می کند. اگرچه بز انواع غذا را می خورد ، اما آنها دوست ندارند همیشه یکسان غذا بخورند. بنابراین ، آنها باید در عادت تغذیه منظم خود تنوع داشته باشند. بز معمولاً باقیمانده یک بز دیگر را نمی خورد. آنها می توانند طعم غذا را درک کنند ، اما چاشنی شناس نیستند. حتی آنها می توانند چنین غذایی را که حیوانات دیگر نمی خورند بخورند و مصرف کنند (حتی لمس کنند). اما برای تولید تجاری ، باید در مورد خوراک بز بسیار مراقب باشید. همیشه سعی کنید بز را با تغذیه و انرژی مناسب تغذیه کنید. 
طبقه بندی خوراک بز 
مانند غذای دیگر حیوانات اهلی ، خوراک بز باید حاوی مقدار مناسب پروتئین ، چربی ، مواد معدنی و ویتامین باشد. بزها معمولاً نسبت به سایر حیوانات دامی آب کمتری می نوشند. همیشه سعی کنید آب تازه و تمیز به آنها بدهید. انواع خوراک بز در زیر توضیح داده شده است: 
مواد خوراکی زبر و خشن 
مصرف این نوع مواد غذایی بسیار دشوار است. این نوع خوراكها حاوی بیش از 18٪ فیبر و كمتر از 60٪ مواد مغذی قابل هضم هستند. زبری برای بزها دو نوع است. خش خش و زبر شدن و سخت مکنده. زباله های موجدار حاوی 75-95٪ آب هستند. برگ های انگور ، ذرت ، برگ انبه ، برگ گواوا ، کلم ، برگ انواع لوبیا و غیره منشاء زبرشدگی هستند. بزها معده مرکب دارند. آنها می توانند به راحتی خوراکی خشن هضم کنند. 
خوراک دانه ای 
میکسر خوراک دانه ای به راحتی قابل هضم و با انواع مختلف مواد مغذی مانند پروتئین ، کربوهیدرات و چربی غنی می شود. این نوع خوراک بز حاوی آب کم و فیبر کمتر از 18٪ است. کل مواد مغذی قابل هضم کمتر از 60٪ است. منابع اصلی خوراک بز دانه شامل گندم ، ذرت ، برنج ، نخود فرنگی ، جو ، سیب زمینی و غیره است. علاوه بر اینها ، کیک خرد شده ، کیک کنجد ، فرآورده های جانبی کشاورزی و غیره نیز به عنوان منبع تغذیه بز دانه دار خوب هستند. 
مواد افزودنی خوراک بز 
برای تهیه خوراک بز متعادل و مغذی ، باید انواع مختلف ویتامین ها و مواد معدنی را در خوراک دانه مخلوط کنید. در کنار این ، شما می توانید ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری از انواع مختلف سبزیجات دریافت کنید. با مصرف خوراک سطح پایین و نا مرغوب، بزهای شما فقط می توانند زنده بمانند. اما برای تولید گوشت ، شیر ، پوست یا خز از بز به صورت تجاری ، شما باید انواع مختلف دانه غلات را به همراه غذای زرشک / سبزیجات به آنها بدهید. انواع مختلفی از مواد تشکیل دهنده را در خوراک بز غلات مخلوط کنید. این باعث افزایش طعم غذا می شود و بز به راحتی می تواند آن را هضم کند. 
مواد ضروری تغذیه ای در خوراک بز 
بزها در خوراک خود به انواع مختلفی از مواد مغذی احتیاج دارند. لیستی در مورد تقاضا برای مواد مغذی ضروری بزها عبارت است از: مواد خشک( مثلا انواع کاه و علف خشک شده و...)، آب، ویتامین، پروتئین، مواد معدنی و... 
خوراک متعادل بز 
مواد غذایی حاوی تمامی مواد مغذی به نسبت و مقدار مناسب برای تأمین نیاز بدن بز به عنوان "خوراک متعادل بز" شناخته شده اند. هر بز برای زندگی سالم و تولید بهتر به مواد غذایی مغذی با کیفیت نیاز دارد. اگر بزهایتان خوراکی متعادل نداشته باشند ، پس مطابق نیاز آنها مواد مغذی دریافت نمی کنند و این توانایی تولید آنها را کاهش داده و به کیفیت محصول آنها آسیب می رساند. نمودار خوراک بز مغذی را دنبال کنید 
در صورت پرورش بزهای شیری، تهیه مقدار کافی علف سبز تازه و آب نقش اساسی دارد. در کنار تهیه غذای مغذی بزهای خود ، از داشتن مقدار کافی علف تازه اطمینان حاصل کنید. و با توجه به تقاضای آنها ، آب تمیز و شیرین کافی را در اختیار آنها قرار دهید. 


مکان مناسب پرورش بز: 
اتاق مناسب و یا پناهگاه بز برای تجارت پرورش بز بسیار مهم است. از آنجا که بزها برای ماندن در شب ، امنیت ، جلوگیری از بروز آب و هوای نامطلوب ، سرما ، نور آفتاب و غیره به مکانشان نیاز دارند مانند سایر حیوانات اهلی ، برخی از افراد قبلاً برای نگهداری از بز خود مانند حیوانات اهلی مانند گاو ، گوسفند و غیره استفاده می کردند. حتی در برخی مناطق مردم قبلاً بزهای خود را زیر درختان نگه می داشتند. اما اگر می خواهید یک مزرعه بز تجاری سودآور ایجاد کنید ، باید حتما خانه مناسبی برای بزهای خود بسازید. قبل از ساخت خانه برای بز ، نکات زیر را با دقت بخوانید. 
برای ساخت خانه بز سعی کنید مکانی خشک و بالاتر از سطح زمین داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که منطقه مسکونی بز انتخاب شده به اندازه کافی بلند باشد که بزها را از سیل مصون نگه دارد. 

  • شما باید همیشه کف خانه ی بزها را خشک نگه دارید. 
  • همیشه از نور رسانی مناسب و هوا در داخل خانه اطمینان حاصل کنید. 
  • خانه را به گونه ای بسازید که برای کنترل دما و رطوبت بسیار مناسب شود. 
  • هرگز اجازه ندهید که آب باران درون خانه وارد شود. 
  • سعی کنید دیوار خانه را با بتون یا با استفاده از چوب درست کنید. 
  • خانه باید قوی و راحت باشد. 
  • برای استراحت فضای کافی در خانه داشته باشید. 
  • خانه باید امکانات تمیز کردن چاه را به طور مرتب داشته باشد. 
  • بزها از سرما و آب می ترسند. بنابراین در فصل بارانی و زمستان بیشتر مراقب باشید. در غیر این صورت ممکن است گرفتار ذات الریه شوند. 

ادامه دارد...

 


0 دیدگاه
کسب درامد
انتشار مطالب سایت با ذکر منبع باعث افتخار ماست.
طراحی و اجرا وبایل +
Some text some message..